Tuesday, June 4, 2013

Susu Ibu

Setelah para ibu mengalami proses bersalin,..Dengan izin Allah,..kita akan dikurniakan nikmat luar biasa iaitu pengeluaran cecair putih atau susu yang tersedia untuk anak yang baru dilahirkan,.Islam juga menuntut ibu-ibu untuk menyusukan anak sehingga 2 tahun.Antara kelebihan yang boleh dikongsi : 




  • mudah


tak payah bawa extra snek, atau susu botol. lagipun susu ibu adalah ubat tidur yang paling baik untuk toddler.


  • 'ubat' tantrum


'toddler tantrum' nie kadang jadi nightmare bagi parents. sekejap dia happy, tiba-tiba mengamuk nak kan something. tahu tak apa yang boleh tenangkan dia, susu ibu lah.



  • tak perlu bantal busuk atau selimut busuk


biasanya anak-anak akan ada 'kawan baik' untuk dia ulit time nak tidur. tapi jika ibu masih susukan anak. dah tak perlu lagi dah 'kawan baik' yang kadang2 agak leceh untuk dibawa travel bersama.


  • alat pencegah alahan


tahukan susu ibu ada 1001 kebaikan yang boleh mencegah anak dari kene alahan. sebagai contoh alah kepada susu ibu. jadi teruskanlah menyusukan anak. kebaikan menyusukan bayi besar memang tak dapat disangkal.


  • nutrisi lengkap


tahukan kadang2 rasa nak berperang nak suap makanan pada anak. lebih2 lagi sayur. ada anak yang mahu nasi dengan sup kosong je. jadi tak lengkap nutrisi harian dia. dengan susu ibu, ibu tak perlu risau. sebab susu ibu lengkap dengan semua nutrisi.


  • 'speech development'


kebaikan menyusukan bayi besar juga bantu menguatkan gigi dan rahang. ini secara tak langsung menyumbang kepada perkembangan pertuturan anak.


  • halang dehidrasi semasa anak sakit


bagi anak yang sudah tak menyusu badan. dehidrasi kerana sakit adalah perkara yang mat ditakuti oleh parents. bayangkan anak jadi lemah, tolak segala jenis makanan, ulser naik di sekitar mulut. silap2 kene masuk hospital dan pasang IV. tapi bagi anak yang masih menyusu badan, jarang2 sekali mereka menolak menyusu. time sakit lah time mereka lebih suka 'menempel' pada ibu. susu ibu penawar segalanya.


  • ibu boleh kurus


kan menyusukan boleh membakar 5000 kal. jadi rugilah ibu berhenti menyusukan anak yang baru umur setahun. banyak lagi lemak degil yang boleh dibakar. tapi makan pun kenalah jaga juga.


  • melambatkan menstruasi


ini telah terbukti, jika terus menyusukan anak selepas 6 bulan. haid akan lambat datang. jadi secara tak langsung membantu perancangan keluarga. tak perlukan pil perancang dan sebagainya. hanya terus susukan anak.


  • bagus untuk alam sekitar


tiada pencemaran alam. jimat air. tak perlu membasuh botol, training cup dan sebagainya. dan sebagai bonus anak tak terdedah pada hormon yang tidak sihat yang ada dalam dairy produk.
credit : Love Susu Ibu

Mind set perlu simpan "susu ada"...memang ada,..jangan fikir susu tiada atau sedikit,..Jika hadapi masalah itu,..boleh usahakan dengan pengambilan vitamin Shaklee,.. Set Breastfeeding Shaklee.

Salma binti Faudzi
Independent Distributor
013-4665785 (SMS/Whatsapp)
salma_faudzi@yahoo.com


No comments:

Post a Comment