Thursday, November 21, 2013

Simpul mengkarung/ kejang betis semasa hamil

Simpul mengkarung/kejang betis...antara masalah yg dihadapi oleh preggy mom..mmg sakit,....hanya yg pernah rasa je tau sakitnye,..masa nih,..mmg sonok nk bermanje dgn en hubby,.. Disini saya kongsikan dari petikan babycenter...

Kejang betis adalah masalah biasa semasa hamil, dan ia biasa berlaku terutamanya dalam trimester kedua dan ketiga. Ia dikatakan berlaku disebabkan asid yang terkumpul dalam serat otot, yang membuatkan otot anda menjadi kejang. Walau bagaimanapun, sebab mengapa perkara ini sering berlaku semasa hamil tidaklah diketahui. 

Otot yang biasanya menegang ialah otot betis. Memang sungguh menjengkelkan apabila ini berlaku pada waktu malam dan mengejutkan anda dari tidur. Walaupun ia menyebabkan kesakitan yang teruk dan berlanjutan selama beberapa minit, kekejangan tidak merosakkan otot betis anda. 



Berikut ialah beberapa teori tentang mengapa kekejangan betis berlaku semasa hamil: 



-Kekurangan nutrien dan garam seperti kalsium atau magnesium dalam darah. -Kekurangan ini berlaku kerana bayi anda mengambil apa yang diperlukannya daripada simpanan badan anda.
-Uterus (rahim) anda yang semakin membesar memberi tekanan ke atas salur darah besar pada kaki anda. Ini, serta kesan daripada hormon kehamilan iaitu progesteron, boleh memberi kesan kepada otot kaki anda.
-Seperti mana berlari, bersukan, atau sekadar berdiri sepanjang hari boleh membuat otot anda letih, begitu juga kandungan anda yang sarat ini.

Cara terbaik untuk tangani masalah ini,..sy syorkan ambiklah supplement OSTEMATRIK..sangat membantu meringankan masalah tersebut...Lebih daripasa kalsium... Selamat tanpa bahan sintetik,..hanya yg semulajadi.



Ini pula testimoni dari sahabat saya yg sedang hamil 4 bulan,..Memang puas hati.!!!Saya juga nk bg testimoni sendiri,..al maklumlah ank dh 2, jd tanggungjawab tu dh bertambah,..kompem tidur lambat memalam,..TAPI,...........saya bangun tidur pasti kekal bertenaga kerana dia la OSTEMATRIK, vitamin kesukaan ku..




Jika kawan2 berminat, mai call/sms/watsupp pon boleh,..
dapatkan vitamin ini dari saya..

No comments:

Post a Comment